Duurzaam rijden heeft de toekomst

tesla-model-sEr zijn verschillende manieren waarop duurzaam rijden mogelijk is. Elektrisch rijden is er een van. Er worden steeds meer snellaadstations geplaatst langs de Nederlandse wegen. Toch hebben veel elektrische rijders nog de angst dat ze er niet op tijd een weten te vinden. Daarvoor is er een elegante oplossing via een portable range-extender.

Ook het langzaam opladen aan huis wordt nog als problematisch gezien. Daarvoor is de zeezoutbatterij een uitkomst. Hij laadt uw auto in een kwartier op.

Met de volgende generatie accu’s is een range-extender overbodig en speelt ook het gewicht van de batterijen geen negatieve rol meer. Dat zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten.

Een Israelisch bedrijf StoreDot is met zijn flash batterij al een stap verder. Met de zelf vervaardigde biocomponenten kan de batterij in 5 minuten worden opgeladen waarna een elektrische auto er 450 km mee kan rijden. De componenten zijn milieuvriendelijk, veilig, goedkoop en de batterij heeft een langere levensduur dan de bekende lithium-ion batterijen.

Ook het rijden op waterstof met een brandstofcel is een mogelijkheid. Zolang daarvoor hoge druk tanks nodig zijn (waterstof of aardgas) zal ook deze manier van rijden niet direct een hoge vlucht gaan nemen. Zodra het tanken van mierenzuur (formic acid: HCOOH) echter gemeengoed wordt waardoor hoge druk tanks overbodig worden en door de hoge waterstof inhoud van mierenzuur de actieradius meteen flink wordt opgeschroefd liggen ook hier de mogelijkheden voor het oprapen. Bij de TU Eindhoven wordt in 2015 een prototype gemaakt, de ‘formauto‘. Mierenzuur kan gemaakt worden in een power to gas installatie.

Voor het vrachtverkeer is rijden op biodme in plaats van diesel een goede oplossing. Niet alleen de CO2 uitstoot neemt met 95% af maar ook de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden wordt met meer dan 90% gereduceerd. Bovendien produceren vrachtwagens op biodme minder geluid.